‘S avonds ook binnen je caloriebudget blijven?

We kennen het gevoel allemaal: na een dag keihard je best doen, eten volgens je planning, goed op je portiegrootte en productkeuze letten… is het opeens avond, ben je al over je budget heen en zit je opeens voor de TV met een zak chips of koekjes!

Op dit soort momenten is het makkelijk om gefrustreerd te raken en de boel op te geven. “Zie je wel dat ik er onvoldoende doorzettingsvermogen voor heb?” vertel je jezelf.

Geef de hoop niet op! ‘S avonds binnen je budget blijven lukken zodra je je gedrag ietsjes aanpast!

Zo pak je het aan:

1. Eet overdag genoeg. Klinkt logisch, en toch herhalen we dit als coach vrijwel dagelijks! Zorg dat je goed ontbijt en luncht zodat je calorieën goed zijn verspreid over de dag heen. Hiermee maak je het jezelf een stuk makkelijker om bewuste keuzes te maken en de calorie bommen links te laten liggen!

2. Een eiwitrijke tussendoortje in de middag zorgt ervoor dat je om 17:00 niet omvalt van de trek en gaat snaaien voordat het avondeten voor gekookt!

3. Maak er geen gewoonte van om dagelijks alcohol te drinken. Drank levert ook calorieën, maar je krijgt hier niks voor terug qua voedingsstoffen. Bewaar het dus voor het weekend, of speciale gelegenheden!

4. Vul jezelf met groenten bij het avondeten. Extra vezels en laag in calorieën, daar houden we van!

5. Hou 100-200 kcal over voor iets lekkers na het avondeten. De gewoonte van snacken later in de avond, zeker als het voor de TV is, kan een grote valkuil zijn. Maak het leven makkelijker voor jezelf en hou hier rekening mee door wat ruimte over te houden in je budget voor iets lekkers na je avondmaaltijd. Perfect moment om je dagelijkse “20% extraatjes” te gebruiken!

6. Budget op? Klaar met eten voor de dag? Poets je tanden! Hiermee geef je je hersenen een signaal dat het mooi is geweest voor vandaag.

Succes en een gezonde sportieve groet,

Snel-Fit

 


Chat openen