MET DEZE TIPS BLIJF JE FIT

Tegenwoordig zitten we nu nog vaker thuis omdat we inmiddels alweer een hele lange tijd worden gewondgen om thuis te werken als je werk dat toelaat. Hierdoor breng je dan ook het grootste deel van je leven zittend door? De hele dag in je kantoor” of aan je eettafel op een stoel en daarna stort je vaak op de bank na een lange werkdag? Vraag jij je ook af hoe mensen nog tijd vinden om te sporten en gezond te eten? Lees dan snel verder, met deze simpele tips kan ook jij werken aan een fit lijf!

Bereid je maaltijden voor

Door je maaltijden en snacks voor enkele dagen voor te bereiden en in te plannen, ben je minder snel geneigd om iets ongezonds te grijpen. Hieronder een klein voorbeeld van simpele en gezonde maaltijden die prima door kunnen als lunch:

  • Smart Wrap gevuld met tonijn, hüttenkäse, komkommer en sla
  • Salade van gerookte kipfilet of zalm, sla, cherrytomaatjes en avocado
  • Omelet met spinazie, champignons en feta.

Leg je snack voorraad in het zicht

Alles om te voorkomen dat je naar die roze koek of stroopwafel grijpt of die lekkere koekjes uit je koekjes trommel. Met je geplande snack voorraad sla je makkelijker ongezonde dingen af.

Bij deze geef ik je een paar snack tips die simpel, verantwoord én lekker zijn:

  • Snoeptomaatjes; laag in calorieën en vol vitamine C en kalium
  • Een schaaltje kwark, hoog in eiwitten en daardoor voedzaam
  • Fruit zoals een appel, aardbeien of watermeloen. Deze behoren tot de fruitsoorten die de minste calorieën leveren.
  • Een handje rauwe noten, amandelen en cashewnoten bevatten de meeste eiwitten!
  • Een gekookt eitje, rijk aan vitamines A, B12, D, ijzer, zink en selenium

Tussendoortjes kunnen echt zo simpel zijn, de mogelijkheden zijn oneindig!

Even de benen strekken

De hele dag zitten heeft een behoorlijke impact op je lichaam voor zowel niet-sporters als de mensen die wel regelmatig sporten. Vanuit vroeger is ons lichaam natuurlijk gewend om hard te werken, ooit waren we geweldige jagers en zaten we geen moment stil. Door teveel te zitten kunnen bepaalde spieren verslappen en anderen worden korter, met als gevolg naar voren hangende schouders en voeten die naar buiten wijzen. Wij willen je graag vertellen hoe je dit en andere gevolgen kunt voorkomen.

Te lang achter elkaar zitten beperkt  je concentratievermogen en denkvermogen omdat het de bloedstroom verminderd. Probeer daarom minstens ieder half uur even op te staan en je uit te rekken. Hierdoor kun je misschien betere werkresultaten behalen en zal je baas ook nog eens blij met je zijn!

Met de volgende simpele aanpassingen kan ook jij voor meer beweging in je dagelijks leven zorgen:

  • Waar je ook bent, kies ervoor om de trap te nemen in plaats van de lift. Teveel zitten vertraagt je stofwisseling wat kan leiden tot gewichtstoename, alle beweging is mooi meegenomen om dit zoveel mogelijk te beperken
  • Leg tijdens het werk af en toe een enkel over de knie van het andere been, zorg voor een rechte rug en leun een beetje naar voren. Wissel na een halve minuut van been. Deze stretch kan voorkomen dat je voeten naar buiten gaan wijzen door teveel zitten
  • Ga tijdens je lunchpauze buiten een stukje wandelen. Hierna zul je je gegarandeerd weer verfrist voelen
  • Schaf een stappenteller aan of download hiervoor een app op je mobiel. Het advies is om dagelijks 10.000 stappen te zetten, dit zou namelijk gelijk staan aan een actieve en gezonde levensstijl. Door het bij te houden zal je bewust worden van je werkelijke activiteit, daarnaast kan het helpen om je te motiveren toch dat stukje te wandelen tijdens je pauze

Nog even bewegen voor je neerploft op de bank

Wil je de dag toch actief afsluiten maar heb je geen tijd om naar de sportschool te gaan? Dan heb ik speciaal voor deze fanatiekelingen hieronder een korte en simpele work-out beschreven waarvoor je niet de deur uit hoeft. Deze work-out kan binnen 15 minuten uitgevoerd worden:

Voer de volgende oefeningen 5 keer uit met 30 seconden rust tussen de rondes:

30 seconden                    Jumping Jacks of touwtje springen
10 herhalingen                 Squats
10 herhalingen                 Sit-ups
10 herhalingen                 Push-ups (eventueel vanaf de knieën)
10 herhalingen                 Superman
30 seconden                    Planken

Succes !! Blijf gezond en fit….


Chat openen