AFVALLEN MET CARDIO OF KRACHTTRAINING?

Wat kan je het beste doen is vaak de vraag: Kracht of cardio voor vetverlies?

Deze vraag komt heel vaak voor. De meeste mensen zien cardio nog steeds als een van de belangrijkste onderdelen voor vetverlies. Maar waarom merkt de grote meerderheid niet echt iets terwijl ze al jaren bezig zijn? Moet je krachttraining of juist cardio doen als je af wilt vallen?

Mijn mening en ervaring: “Voeding is de sleutel tot het afvallen” uiteraard gaat dit samen met de juiste mindset. Op het gebied van afslanken is voeding het belangrijke onderdeel. Je haalt het meeste uit een gezond, gebalanceerd voedingspatroon, aangepast op jouw doelen, behoeften en wensen. Het speelt een grote rol bij het afslanken.

Je valt af als je meer calorieën verbrandt dan dat je binnenkrijgt. Jouw calorie-inname wordt bepaald door je voeding, door wat je eet en drinkt. Het is belangrijk om een goede, gezonde balans te hebben met dat wat je eet op een dag. Om gezond af te vallen kun je ongeveer een calorietekort aan houden van 300 tot maximaal 500 kcal.

Je calorieverbruik kun je door training en lichamelijke activiteiten in je dagelijks leven verhogen. Cardio- of krachttraining? De één zegt cardio, de ander vindt krachttraining het meest effectief. Alsnog kun je bewegen of trainen wat je wil, maar je voedingspatroon is uiteindelijk bepalend voor je resultaat als je het hebt over vetverlies en niet de hoeveelheid cardio die je doet. Cardio draagt alleen bij aan een calorietekort.

Cardio is dus niet de meest effectieve manier om af te slanken, maar het verbetert voornamelijk je conditie. Je gebruikt gezonde voeding om af te slanken, krachttraining gebruiken we om het lichaam te shapen en cardio is een aanvulling om het energieverbruik te verhogen. Zo heb je de beste combi en behaal je door consistent te zijn de resultaten die jij voor ogen hebt.

Tijdens cutten/droogtrainen/ het verlagen van je vetpercentage is cardio een handige tool om het calorieverbruik te verhogen. Een tool die word ingezet wanneer het nodig is denk hierbij bijvoorbeeld om voldoende te kunnen blijven eten, (maar misbruik het niet om te blijven eten) en een tool die past bij het doel.

Gaan alleen die uren cardio zorgen voor het fysiek wat jij wilt behalen? Nee. Gaan die uren cardio zoals hardlopen zorgen voor die het tonen en shapen van een mooi strak lichaam? Nee. Intensieve krachttraining WEL! En nee, daar word je niet gespierd of mannelijk van wanneer je gewoon een vrouw bent, dat kan niet. Die fabel moet nu echt voor eens en altijd eens een keer de wereld uit zijn. 😉

De meningen zijn verdeeld over de “beste” vorm van cardio om te doen; low-intensity, high-intensity, etc. Alle verschillende soorten cardio zijn goed zo lang het matcht met jouw doel en situatie. Iemand die moeilijk te been is, kan geen high-intensity cardio doen. De hersteltijd na een high-intensity interval training is ook weer langer. Allemaal dingen om rekening mee te houden.

Vergeet niet dat de calorieën die je verbruikt tijdens de cardio niet de echte hoeveelheid calorieën zijn. Niet alleen omdat de apparaten vaak niet nauwkeurig zijn. Maar ook omdat je in de tijd dat je cardio doet, je normaal gesproken ook calorieën zou verbruiken. Als je in een uur normaal gezien 50 calorieën verbruikt in rust en in datzelfde uur 200 calorieën hebt verbruikt met het doen van cardio betekent dit dat je eigenlijk 150 calorieën hebt verbruikt.

Krachttraining zorgt niet alleen voor het ontwikkelen van je shape maar het maakt je lichaam ook strakker, vitaler en sterker. En hoe meer spierweefsel je bezit, hoe hoger je energieverbruik, hoe meer je dus verbrandt. Niet verkeerd toch? Krachttraining gebruik je om spierweefsel te behouden/spierverlies te minimaliseren (tijdens het afvallen, als je in een calorietekort zit of gewoon als je op gewicht wil blijven) of juist om aan te komen in spiermassa (bij een calorieoverschot). De spieren moeten geprikkeld blijven om te groeien, want de spieren zorgen voor de vormen (ook bij vrouwen). Ga dus niet opeens lichte gewichten gebruiken met veel herhalingen maar daag jezelf uit!

Krachttraining en cardio zijn dus twee verschillende vormen van training. Je kunt dus het beste gebruik maken van beide!

Besteed aandacht aan je voeding en training omdat je van jouw lichaam houdt, niet omdat je jouw lichaam haat! Doe dit voor jezelf. Leg je focus op een levenslange verandering in plaats van een quick fix, detox kuur of crash dieet.

Je kunt Snel-Fit ook volgen via Facebook of Instagram !


Chat openen