HIIT2GOOOOOO !!!!

HIIT staat voor High Intensity Interval Training.

Snel-Fit is zoals jullie weten een voorstander van HIIT. Het trainingsprincipe van HIIT is dat je door middel van intervals in een korte tijdsduur een intensieve inspanning levert. Met een HIIT training wissel je intensieve oefeningen af met minder intensieve oefeningen of rust.

“Praktisch gezegd is een trap omhoog rennen en weer rustig aflopen al een voorbeeld van een HIIT training.”

De intensiteit van de training kan volledig op jouw niveau afgestemd worden omdat een HIIT training in allerlei vormen en maten te doen is. Los van het feit dat je werkt met intervallen heb je de vrijheid om zelf invulling te geven aan je training. Op deze manier kun je een HIIT training gemakkelijk zelf samenstellen en laten aansluiten bij jouw trainingsdoelen. Je kunt het bijvoorbeeld inzetten in sprintjes, op de fiets, met krachttraining of combinaties hiervan. Je kunt variëren in de tijd van de intervallen, de totale duur van de training en de oefeningen die je doet. Deze grote mogelijkheid tot combineren en variëren vinden veel mensen aantrekkelijk.

Een bekende vorm van HIIT is de kortdurende Tabata die ik vaak inzet tijdens een training waarbij je 20 seconden maximale inspanning afwisselt met 10 seconden rust. Een Tabata bestaat uit 8 rondes en duurt in totaal dus slechts 4 minuten. Ook in de WOD of de hardloop bootcamp maken we veel gebruik van HIIT training.

Wat is het voordeel van HIIT training?

HIIT training is vooral een effectieve trainingsvorm. Dat wil zeggen dat je ten opzichte van andere trainingsvormen in minder tijd hetzelfde of zelf een iets groter trainingseffect kan realiseren. Voor veel mensen is dit een groot voordeel. Je moet jezelf wel heel even uit je comfort-zone halen om een HIIT training aan te kunnen.

Als je wilt afvallen kan HIIT training effectief zijn, maar dit heeft voornamelijk gewoon te maken met het feit dat je meer energie verbruikt tijdens de training dan dat je op de bank zit. In termen van naverbranding (ook welk EPOC genoemd) hoef je geen spectaculaire resultaten te verwachten. Om af te vallen spelen meer leefstijl factoren een rol zoals voeding en het hebben van voldoende lichaamsbeweging. Een HIIT training van 20 minuten (hoe intensief ook) compenseert niet voor een inactieve leefstijl.

Zijn er nadelen aan HIIT training?

Het intensieve karakter van HIIT training kan ook ervaren worden als een nadeel. Een stressreactie wordt geactiveerd, mensen ervaren meer pijn en vermoeidheid dan normaal. Voor mensen die mentaal minder goed ‘in hun vel’ zitten of mensen die vooraf aan de training al vermoeid zijn kan het beter zijn om even geen HIIT training te doen. Eveneens is het voor beginners en ouderen niet echt een geschikte trainingsvorm omdat het voor deze doelgroepen eerder zou kunnen leiden tot overbelasting of blessures.

Het advies is (zoals altijd trouwens) om in ieder geval een goede algemene warming up te doen, gevolgd door een specifieke warming up. Blijf goed op techniek letten terwijl je vermoeid raakt dus laat nooit de vorm ten koste gaan van de intensiteit. Over het algemeen is het verstandig dat als je echt de maximale intensiteit gaat opzoeken dat je dit onder goede begeleiding doet. Zo voorkom je blessures.

Zelf aan de slag met HIIT2GO training ???

Dat kan, want je kunt het in deze week van de school vakantie komen proberen…meer informatie over deze les volgt snel.

Voor meer informatie kun je contact met me open nemen.