Buiten trainen in de winter

Er is niets lekkerder en beter dan buiten trainen vooral in de zomer periode. Maar we hebben ook een periode waar de temperatuur niet zo aangenaam is en zelfs onder 0° kan raken. En als we de berichten moeten gaan geloven komen we er ook dit jaar weer niet onderuit, want koning winter staat voor de deur. Hieronder kun je lezen hoe je je het beste kunt kleden op deze temperaturen en wat tips om verantwoord te trainen tijdens deze koude periode.

 

Kies de juiste oefeningen

Bedenk voordat je begint met trainen welke oefeningen/routine je wilt gaan doen. Zorg ervoor dat je niet compleet buiten adem komt want hierdoor heb je langer rust nodig waardoor je lichaam te snel afkoelt. Probeer de pauzes tussen de oefeningen/sets zo kort mogelijk te houden. Mocht het echt vriezen, probeer dan zoveel mogelijk de explosieve oefeningen te vermijden om de kans op blessures zo klein mogelijk te houden.

 

Kleding

De meest gemaakte fout is om je te warm aan te kleden waardoor het zweet niet afgevoerd kan worden, probeer je daarom te kleden in meerdere lagen. Je zou hiervoor de volgende volgorde voor kunnen aanhouden: eerst een shirt van synthetisch materiaal, dit voert perfect het zweet af van je lichaam, vervolgens iets van fleece of wol en als laatste een wind en/of waterafstotend jasje. Tevens zou je kunnen overwegen om een muts op te doen wanneer het echt koud wordt, zo verlies je geen warmte via je hoofd en krijg je niet van die vervelende, pijnlijke koude oren. Dit geld natuurlijk ook voor handschoenen, de stangen en kettlebells kunnen namelijk erg koud zijn.

Onderstaand een globaal advies per temperatuur scope hoeveel lagen je aan zou kunnen doen voor een zo optimaal mogelijke prestatie (Bron: Madbarz)

4° tot 15° een shirt met lange mouwen, korte broek kan nog maar kijk vooral wat jezelf het prettigst vindt

-4° tot 4° kleed je in 2 lagen, shirt+jasje. een lange broek (muts)

Kouder dan -4° Kleed je in 3 lagen, shirt+sweater+jasje, een lange broek en een muts

 

Warming-up

Een goede warming up is belangrijk zowel in de zomer als winter. Maar tijdens de wintermaanden moet je hier toch net even wat meer aandacht aan geven omdat je lichaam nu natuurlijk iets sneller afkoelt. Probeer zeker een warming up te doen van minimaal 5-10 minuten, liever langer dan korter.

Koel niet te snel af na de training

De meesten worden ziek wanneer ze buiten gesport hebben en bezweet zijn omdat ze buiten  te snel afkoelen. Het is dus raadzaam om geleidelijk af te koelen. Mocht jouw training locatie niet om de hoek zijn, en je bent te voet, jog dan terug in plaats van te lopen. Je kunt ook tijdens de training jouw jasje uit doen en na de training weer aandoen, zo wordt als het ware de warmte gevangen en koel je minder hard af.

Te koud?

Of en wanneer het te koud is om buiten te trainen is voor iedereen anders. Probeer het uit, denk aan bovengenoemde tips en ervaar zelf waar jouw grens ligt.

Blijf gezond!


Chat openen