Spieren zwaarder dan vet?

Naar aanleiding van een eerder post op mijn Facebook pagina, ben ik het volgende eens uit gaan zoeken. Met dus de brandende vraag wegen spieren dan echt zo veel zwaarder dan vet en gaat mijn weegschaal daarom niet laten zien wat ik graag zou willen zien. (een stijging in plaats van een daling in het gewicht)

Misschien herkennen jullie het ook wel, je bent al een tijdje bezig met (kracht)training maar het cijfer op de weegschaal blijft nagenoeg hetzelfde of je bent zelfs ietsje aangekomen. Een veel gehoord argument hiervoor is dat spieren zwaarder zijn dan vet maar 1 kg spieren is toch net zo zwaar als 1 kg vet? Dus ben ik meteen gaan rond surfen op het net en bij Myfitnesspal hebben ze dit onderzocht.

Spieren vs Vet

Het is belangrijk dat je bij de uitspraak ‘ Spieren zijn zwaarder dan vet’ de juiste context hebt. De verwijzing hierin gaat niet over het gewicht maar over het verschil in dichtheid van deze 2 type weefsels. Bij spierweefsel is de dichtheid groter en weegt dus per eenheid-volume meer vergeleken met vet. Het komt er simpelweg op neer dat spierweefsel minder ruimte nodig heeft binnen het lichaam en er dus meer van kan zijn op dezelfde plek.

Waarom lichaamsgewicht bedrieglijk kan zijn

Je kunt hetzelfde blijven wegen maar langzamerhand wel meer lichaamsvet ontwikkelen. Het is namelijk zo dat je vanaf je 30e gemiddeld 3-5% spiermassa verliest per 10 jaar en dit kan zelfs oplopen tot 15% vanaf je 50e. Experts adviseren daarom ook om minimaal 2x per week aan krachttraining te doen om deze veranderingen te compenseren.

Voordelen van krachttraining

    1. Het creëert een slankere lichaamsbouw, spieren zijn namelijk veel compacter dan vet en zijn vormvaster dan dat vet is.
    2. Het geeft een boost aan je metabolisme, spieren verbranden namelijk meer calorieën, hoe meer spierweefsel je hebt hoe hoger de verbranding.
    3. Verbeterd jouw bewegingen, spieren zorgen ervoor dat jij je kunt bewegen, des te beter deze zijn ontwikkeld des te meer ben je in staat tot fysieke uitdagingen.

Conclusie

Raak niet gedemotiveerd als de weegschaal niet aangeeft wat je graag zou willen zien ondanks dat je hier hard voor werkt. Het cijfer op de weegschaal geeft een incomplete weergave over jouw gezondheid. Focus meer op tekenen van jouw vooruitgang dat simpelweg niet op een weegschaal weergegeven kan worden zoals, hoeveel energie je hebt, hoe verder je kunt rennen, hoeveel meer je kunt tillen/drukken en hoe je kleren beter zijn gaan zitten.

Dit alles is veel meer waard dan het ‘getal’ dus blijf gemotiveerd en uiteindelijk haal ook jij jouw doelen!

Tip! pak je meetlint erbij om je vooruit gang te zien…

 

Houd vol, succes ….



Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *