Wel of geen dieetplan volgen ?

Ik kan me voorstellen dat als je net begint met afvallen, je graag wilt dat iemand je precies vertelt wat je moet eten, wanneer je moet eten en hoeveel je van alles binnen moet krijgen. Alles kant en klaar op papier zodat je er zelf niet over na hoeft te denken. Ook ik heb me hieraan schuldig gemaakt, wie kent ze nou niet die voedings-goeroes waarin alles precies staat wat je per dag en welk uur je wat moet gaan eten. Super handig, maar dat is nou precies waar het vaak mis gaat. Een maaltijdplan of voedingsschema is het laatste wat je nodig hebt en ik zal je uitleggen waarom.

Als je volgens een voorgeschreven voedingsschema leeft voor de komende 90 dagen waarin dan precies staat wat je moet eten (en wanneer) dan denk je waarschijnlijk: ‘Top! Precies wat ik nodig heb!’ Maar wat gebeurt er na die 90 dagen als je voedingsschema over is en je er weer alleen voor staat? Begin je weer van voor af aan met deze? Wat nou als je doel verandert en dit schema niet meer bij je past? Ga je dan gewoon door met weer een nieuw plan? En dan voor de rest van je leven eten volgens voedingsschema’s?

Nee, natuurlijk niet! Dat is geen doen. Het is veel beter om te leren over voeding en wat dingen uit te proberen zodat je zelf weet wat je moet doen om bij jouw doelen te komen. Dit is vele malen krachtiger. Zo kun je de behaalde resultaten behouden omdat je precies weet wat je nodig hebt en wat niet. Zo heb ik een periode van IF tot mijn levensstijl gemaakt en waarmee ik nu weer verder ga uitpuzzelen met wat variaties op het gebied van gezonde keuzes maken en leren luisteren naar mijn lichaam door het te voeden op de juiste momenten zoals voeding tijdens trainingsdagen of rustdagen. Hiervoor surf ik heel veel rond om hierover informatie over in te winnen en hiermee te kijken wat ik wil gaan proberen of het bij me past. Op deze manier ben ik er ook achter gekomen dat ik niet iedere dag een stuk vlees nodig heb, maar dat ik af en toe een vegetarische week inlas om op deze manier niet alleen mezelf even te resetten, maar ook meteen mee te denken aan een goed milieu.

Tuurlijk zijn er ook redenen te bedenken waarom een voedingsschema wél voor je kan werken. Het kan je namelijk laten zien hoe je een divers voedingspatroon ontwikkeld en hoe je je eventuele calorieën en macro doel kunt behalen. Met het laatste ga ik me de komende weken meer in verdiepen, zo heb ik voor mezelf uitgerekend wat voor mij de juiste verhouding zou zijn in macro’s om zo mijn resultaten te gaan boeken. Nu heb ik eerder gezegd dat tellen van calorieën niet zo mijn ding is, maar ik heb de afgelopen dagen even bij gehouden wat ik zoal eet met daarnaast wat ik nou nodig heb en hierin ga ik proberen hoe het me gaat lukken om meer naar mijn lichaam te luisteren. Ik geloof namelijk meer in ‘je eigen coach worden’.

Heb jij wel eens een voedingsschema gevolgd?