Wat is Intermittent fasting?

Intermittent fasting betekent letterlijk wisselend vasten. Bij deze manier van eten wissel je een periode van vasten af met een periode van normaal eten. Je gaat dus bewust “vasten” binnen bepaalde tijden van de dag. De periode dat je “vast” is altijd groter dan de periode waarin je eet. Met Intermittent Fasting (afgekort IF) imiteren we het eetpatroon van onze verre voorvaderen (Paleo-lifestyle)

IF Vs. Paleo

Bij IF imiteer je het eetpatroon van de oermens. Er wordt niks voorgeschreven, maar je moet wel gezonde en bewuste keuzes maken. En bij de Paleo-lifestyle eet je wat de oermens eet. Er wordt voorgeschreven wat je wel of niet mag eten.

Onderzoek:

Uit onderzoek kwam naar voren dat IF effectief is voor vetverlies en dus makkelijker vol te houden is dan een dieet met een te grote calorie tekort.

Belangrijke hormonen die een rol spelen bij IF:

  • Toename van menselijk groeihormon dat zorgt naast bevordering van vetverbranding ook voor een beter behoud van spiermassa;
  • Insuline afname en daarmee het de vetverbranding bevordert;
  • Noradrenaline = het aanmaken van stresshormoon dat ervoor zal zorgen dat je alerter wordt. Het effect is dat het je lichaam een seintje geeft om vetzuren uit de vetcellen vrij te maken voor verbranding.

Gezondheidseffecten:

  • Afvallen en verlies van buikvet;
  • Herstel van lichaamscellen en gene;
  • Verminderde kans op diabetes type 2;
  • Verlaagde risico op kanker en alzheimer;
  • Verlaagde kans op hart-& vaatziektes;
  • Verbetert de hersenfunctie;
  • Meer uithoudingsvermogen en sneller herstel.

Wil jij ook eens proberen of deze levenswijze bij je past. Doe dit dan rustig in stappen.

Stappenplan IF:

  • Week 1: stop met suikers en verminder de Koolhydraten
  • Week 3: ga van 6 naar 5 keer per dag eten
  • Week 4: ga van 5 naar 4 keer per dag eten
  • Week 5: ga van 4 naar 3 keer per dag eten
  • Week 6 of later: ga pas van 3 naar 2 keer per dag eten als je je goed voelt bij 3 keer per dag

LET OP!

De periode dat je slaapt hoort bij het “vasten” moment.

Probeer minimaal 12 uur te vasten en van daaruit eventueel uitbreiden naar maximaal 16 uur.

Succes…..

 

 

 



Geef een antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Chat openen